terhesség box, fitnesz labda

Sportolhatok a terhesség alatt?

 / 2020‑09‑26

Előző héten beszéltünk egy kicsit a kerülendő mozgásokról, most beszéljünk egy kicsit azokról a sportágakról, amivel érdemes óvatosan bánni terhesség alatt.

Sokan lehetnek olyanok, akik már régóta sportolnak, majd egyszer csak ott találják magukat, hogy terhesek és nem tudják, folytathatják-e kedvenc sportjukat az elkövetkező hónapokban.

Sok kutatás született az elmúlt időszakban arról, hogy vajon mennyire befolyásolja a magzat fejlődését, ha a kismama a terhesség ideje alatt aktívan sportol. A vizsgálatok az találták, hogy semmilyen negatív hatással nincs a sportolás a magzatra, egyedül a harmadik trimeszter ideje alatti intenzív sport okozott kisebb születési súlyt, de még ekkor is egészséges babák születtek.

Ha valaki versenysportot űz, akkor természetesen más a helyzet. Ilyen esetben folyamatos orvosi ellenőrzés és konzultáció szükséges, mert egy élsportoló extrém terhelésnek teszi ki a szervezetét.

Aki viszont csak hobby szinten szeretne sportot űzni, annak elég, ha figyel arra, hogy elkerülje azt a néhány sportot, ami nagyobb kockázatokkal járhatnak:

  • nehéz súlyok emelésével járó sportok
  • kontaktsportok és küzdősportok, ahol fennáll az ütközés esélye
  • lovaglás
  • búvárkodás
  • síelés

Helyettük érdemes valami kevésbé extrém dologban gondolkodni. A legbiztosabb természetesen továbbra is a terhestorna, ahol szakember figyel a kismamákra, és tanácsokat tud adni a felmerülő kérdésekben.

Ha ezek mellett mégis szeretnének valami sportot űzni, itt van pár javaslat, hogy mibe érdemes gondolkozni:

  • kerékpározás - idővel inkább szobakerékpár a bizonytalan egyensúly miatt
  • vízi torna - kifejezetten előnyös derékfájós kismamáknak
  • kismama pilates vagy kismama jóga

Érdemes észben tartani, hogy mindenki máshogy éli meg a terhességet és más mozgás lesz számára a megfelelő. Fontos, hogy odafigyeljünk magunkra és csak azt a mozgásformát végezzük, ami jólesik.