Az étel éltet

Az étel éltet

 / 2021‑02‑02

Energiát ad, örömet szerez.

Élvezni lehet az ízeket, állagokat, színeket. Nagyban hozzájárul egészségünkhöz.

Fontos meglátni érzelmi életünk és a táplálkozásunk közötti összefüggéseket. Sokaknak ismerős lehet, hogy stresszhelyzetre való reakcióként valaki szinte nem eszik semmit, mások pedig ekkor inkább magas kalóriamennyiséget vesznek magukhoz. Különböző helyzetekre eltérően reagálunk emocionálisan, így a stresszhelyzetre adott reakciónk is másképp nyilvánulhat meg.

Amíg tudatában vagyunk és mi kontrolláljuk a magunkhoz vett étel milyenségét és mennyiségét, addig egészségesnek mondható a viszonyunk az ételekkel.

A szomorúság miatti vigasztaló evés, vagy a szorongásból adódó önnyugtató evés már túlmutat azon, amit az étel eredendően jelent. Ha a kontroll kicsúszik a kezünkből és az étel jelenti a legfőbb vagy egyetlen örömforrást, megnyugtatást, szorongásoldást vagy unaloműzést, akkor érdemes ránézni, hogy milyen más tevékenységek tudnának örömet szerezni, hogyan tudnánk úrrá lenni szorongásunkon, vagy mi az oka unalmunknak. Szóval önismeret. Ami nem egyszerű út, de fantasztikus felfedezéseket tehetünk általa saját magunkkal kapcsolatban.

Zéró tolerancia nehezen tartható az étkezésben. Kivéve természetesen az ételallergia és ételintolerancia esetében, ahol ez egy kötelező diéta. A túlságosan szigorú, önsanyargató diéták hosszútávon tarthatatlanok. Feladásuk csalódottsághoz, lelkiismeret furdaláshoz vezethet. A magas kalóriatartalmú ételek – főképp édességek – elfogyasztásával járó fokozott bűntudat rendkívül romboló lehet lelkileg. Nincs bűnös étel, mértéket tartva mindenből lehet fogyasztani. Ha kedvencünket megvonjuk magunktól, csak gyűlik bennünk a frusztráció, ami ha egyszer elfogy, az erőnk könnyen átcsaphat túlevésbe. Érdemesebb megadni magunknak azt, amiről úgy érezzük, kívánja a szervezetünk, mint szigorú önmegtartóztatásban élni. Figyeljünk testünk jelzéseire, okos szerkezet :-)

A cél az egészség lehet, nem pedig a fogyás, hiszen ekkor válhat hosszú távon fenntartható életmóddá nem pedig pár hétig tartó  diétává. Az étrend átalakulásának folyamata lehet fokozatos és lehet élvezetes, ahogyan egyre színesednek a tányéron lévő ételek, új ízek, új formák kerülnek elénk.

A cél maga az út :-)

#ételÉlet