Csontjaink egészsége

sportSzombat

Csontjaink egészsége

 / 2021‑04‑17

Csontszerkezetünk az életünk során folyamatos változásban van. Fiatal korban a csonttömegünk folyamatosan növekszik, majd 30 éves kor körül elérjük az úgynevezett csúcscsonttömegünket, innentől kezdve pedig fokozatos csökkenésbe megy át. A csökkenés mértéke azonban nem mindegy. Minél nagyobb csonttömegből indulunk, annál tovább egészségesek maradnak a csontjaink, valamint rendszeres mozgással a csökkenés mértéke is befolyásolható.

Mit tehetünk az egészséges csontokért?

A csont ugyan olyan szövet, mint bármi más a szervezetben és terhelésre megerősödik. Csontjaink egészséges fejlődése érdekében elsősorban olyan mozgásra van szükségünk, ahol a gravitáció ellen dolgozik a szervezet. Ilyen a séta, futás, lépcsőzés, de például a tenisz és a kosárlabda is ide tartozik. A biciklizés és az úszás a csontszerkezet fejlődésében nem játszik olyan nagy szerepet a tehermentesített helyzetek miatt, de az erőnlét megőrzése szempontjából attól még lényegesek.

Idősebb korban egy kicsit más lesz a helyzet. Itt már elindult a csonttömeg csökkenése, és különösen azoknál, akiknél már csontritkulás is jelentkezett, fokozott törésveszély áll fent. Ilyenkor a tornák során előtérbe kerülnek az olyan gyakorlatok, amik az izmok erejének megtartására törekszenek, továbbá nagy hangsúlyt kell fektetni a koordinációt és az egyensúlyt fejlesztő gyakorlatokra is. Ezeknek esésmegelőzés szempontjából van nagyon fontos szerepük.

Ahhoz, hogy csontjaink minél tovább egészségesek lehessenek minden életkorban szükség van a rendszeres mozgásra. Óvjuk hát csontjainkat és mozogjunk sokat!